PRESENTACIÓ

Unitat didàctica: Iniciació al bàsquet

1. Justificació i descripció de la unitat didàctica

La present Unitat Didàctica ha estat desenvolupada dins dels blocs de continguts, 'jocs i activitats esportives' i 'habilitats motrius' tot i que també s'han inclòs alguns objectius dels blocs de continguts "el cos: imatge i percepció" i "activitat física i salut". Està orientada als alumnes i alumnes del 3r cicle d'Educació Primària, sisè curs, tot i que per les seves característiques metodològiques i d'aplicació pot ser posada en pràctica per altres cicles amb les convenients rectificacions i adaptacions. 
Al meu entendre, el bàsquet, resulta una molt bona opció perquè els nens i joves comencin a prendre contacte amb l'esport i amb l'activitat física. Per a mi entendre, el bàsquet té unes característiques que el fan molt atractiu i, de major preferència en l'elecció dels alumnes, que altres esports. Un d'aquests aspectes és la col·lectivitat del joc, de manera que treballem els jocs cooperatius, aconseguint així una major sociabilització dels alumnes.

1.1. Características del alumnado de sexto curso de Educación Primaria

Desenvolupament Físic-Motor: 
  • Consolidació de l'esquema corporal.
  • Pren consciència de l'activitat física com a mitjà per afavorir i millora la nostra qualitat de vida.
  • Domina la percepció espai-temporal (aprecia i experimenta trajectòries i velocitats).
  • Adquireix tot tipus d'habilitats instrumentals amb gran facilitat.
  • Comença a haver-hi un bon control i adquisició de les habilitats motrius bàsiques i genèriques.
  • Augmenta el gust per realitzar bé qualsevol activitat.
  • Hi ha un augment qualitatiu de les seves capacitats físiques bàsiques (força, resistència, velocitat, flexibilitat i coordinació-equilibri).
Desenvolupament cognitiu:
  •  Millora el rendiment encara que amb interferències psicoafectives per inici de la pubertat.
  • Es consolida l'aptitud per sintetitzar i analitzar la informació.
  • Pot reflexionar abans i després de l'activitat i establir conclusions.
  • Augmenta la capacitat d'atenció i concentració.
  • Major autonomia personal.
  • Millora capacitat de treball i possibilitat de dosificar.
Desenvolupament socioafectiu:
  • Divergència d'interessos entre els membres del grup.
  • És conscient de les seves possibilitats i limitacions i de les dels altres.
  • Passa de l'egocentrisme a la descentralització.
  • S'estableixen plenes relacions socials a l'escola, amb els amics, fora de la família.
  • Es desenvolupa l'esperit crític i la tolerància cap al pensament i les opinions dels altres.
  • Es desenvolupa la cooperació.

2. Objectius generals i específics

A continuació s'estableixen els objectius generals i específics per al desenvolupament de la unitat didàctica. Segons els ensenyaments mínims propostes en el Butlletí oficial de l'estat per al currículum d'Educació Física i sent aquests els objectius generals que volem complir i que estan més en relació amb la UD que aquí es presenta:

2.1. Objectius generals

  • Conèixer i valorar el seu cos i l'activitat física com a mitjà d'exploració i gaudi de les seues possibilitats motrius, de relació amb els altres i com a recurs per emprar el temps lliure
  • Utilitzar capacitats físiques bàsiques, les seves habilitats motrius i el seu coneixement de l'estructura i el funcionament del cos en l'activitat física per adaptar el moviment a les circumstàncies i condicions de cada situació.
  • Resoldre problemes que exigisquen el domini de patrons motrius bàsics, adequant-se als estímuls perceptius i seleccionant els moviments, prèvia valoració de les seves possibilitats
  • Regular i dosificar l'esforç, arribant a un nivell d'autoexigència d'acord amb les seves possibilitats i la naturalesa de la tasca que es realitza, utilitzant com a criteri fonamental de valoració aquest esforç i no el resultat obtingut
  • Participar en jocs i activitats, establint relacions equilibrades i constructives amb els altres, evitant la discriminació per característiques personals, sexuals i socials, així com els comportaments agressius i les situacions de rivalitat en les activitats competitives.
  • Conèixer i valorar la diversitat d'activitats físiques i esportives en els entorns en què es desenvolupen, participant en la seua conservació i millora, i mostrant una actitud crítica com a participant i espectador.

2.2. Objectius específics

Els objectius específics són aquells establerts pel professor on és é qui proposa els objectius a assolir pels alumnes. En aquest cas, els objectius específics que es pretén ensenyar als alumnes en el bàsquet són:
  • Interioritzar les regles bàsiques del bàsquet
  • Iniciar-se en la pràctica del bàsquet
  • Conèixer i aplicar la mecànica de tir del bàsquet
  • Aprendre diferents formes de pot
  • Aprendre a tirar en carrera
  • Saber com és la defensa individual
  • Fomentar els fonaments del joc de 2 contra 2: Bloqueig directe i passi i recepció.
  • Afavorir els aprenentatges dels contraatacs
  • Practicar el tir a cistella

3. Continguts

La consecució d'aquestes capacitats es farà en funció d'uns continguts referits al que l'alumne ha de saber (conceptuals), el que ha de saber fer (procedimentals), i el que ha de saber valorar (actitudinals).

Els continguts seleccionats en aquesta UD fan referència als Blocs de Continguts proposats en el Currículum oficial, de "El cos: imatge i percepció, habilitats motrius, activitats físiques artístic expressives, activitat física i salut i jocs i esports", han estat presos en els seus tres aspectes: conceptuals, procedimentals i actitudinals.

4. Competències Clau

De manera transversal es treballaran gairebé totes les competències clau. Però en especial i directament relacionades amb la Unitat Didactica proposta:

Competència aprendre a aprendre
L'àrea contribueix a aquesta competència mitjançant el coneixement d'un mateix i les pròpies possibilitats i carències com a punt de partida de l'aprenentatge, desenvolupant un repertori variat que faciliti la seva transferència a altres aprenentatges més complexos de manera cada vegada més autònoma.
En Educació Física es tracta d'aprendre conductes motrius i aprendre des de les conductes
motrius; elles donen identitat a l'àrea; incideixen molt directament en l'alumne i el porten a comprometre profundament. Es tracta que prengui consciència de com s'aprèn, de com es gestionen i controlen de forma eficaç els aprenentatges, que prengui consciència de les capacitats que intervenen en l'aprenentatge.
Competència consciència i expressió cultural
Són nombroses les interrelacions entre l'Educació Física i aquesta competència. D'una banda a
través del component expressiu que té la comunicació d'idees o sentiments de forma estètica i
creativa, arribant a convertir-se en un mitjà d'expressió personal, utilitzant els recursos del cos i el
moviment. Per a això es demanen habilitats perceptives, comunicatives, de sensibilitat i sentit
estètic, així com imaginació i creativitat.

5. Metodologia 

Partim dels principis bàsics del DCN, referits a la forma d'intervenció educativa en l'Etapa Primària, resumits en:
  • Partir del desenvolupament de l'alumne.
  • Construir aprenentatges significatius.
  • Aconseguir aprenentatges autònoms.
  • Desenvolupar i modificar les capacitats i els esquemes del coneixement.
  • Aconseguir una activitat intensa protagonitzada pels alumnes. 
  • Utilitzem una metodologia basada en els processos naturals de l'aprenentatge. 
Una metodologia activa, no directiva, basada en l'activitat explorativa, de descobriment del propi alumne o alumna, i amb una intervenció docent d'ajuda i guia. Amb els mètodes inductius utilitzats es pretenen generar situacions pedagògiques, que partint de l'espontani, es van enriquint amb les variables que aporta el propi desenvolupament de les tasques. En un altre moment de les sessions utilitzarem el mètode deductiu, on la intervenció del professor és total, afavorint la consecució de tècniques i models a través d'una activitat dirigida i codificada. Altres vegades, les activitats seran lliures, sense delimitar processos i resultats, ja que serà el propi alumne el que les anirà determinant. Posteriorment, ia mesura que aquestes es compliquin, el professor, des de l'observació que està contínuament realitzant, podrà començar a suggerir formes de realitzar una activitat. El saber quan intervenir serà una de les tasques més complicades, i alhora més riques, des del punt de vista pedagògic. Aquesta intervenció estarà dirigida a corregir els desequilibris que es puguin produir en el procés d'ensenyament.

6. Temporalització

     La unitat didàctica tindrà una temporalització de set sessions.

7. Avaluació

Partim dels criteris d'avaluació, elaborats d'acord amb els objectius proposats per a la UD Aquests criteris d'avaluació, referits tots a tasques i actituds observables

7.1. Avaluació del professor i de la Unitat Didàctica

El professor, com a responsable de tot el procés programador, també ha de ser avaluat, igual que la mateixa UD Proposem dues classes d'avaluació al professor i la UD

 La primera, que parteix de la reflexió del professor sobre la seva pràctica docent, i que un cop conclosa la UD és necessària com a mesura de control sobre el treball realitzat i els resultats obtinguts pels alumnes, és a dir com avaluació del procés. Conjuntament, mitjançant aquests dos instruments d'avaluació, podrem tenir una visió sobre el procés realitzat i els possibles ajustos requerits.

7.2. Avaluació de l'alumne

La primera de les sessions serà una avaluació inicial que, servirà com a punt d'inici de la nostra tasca, així esbrinarem la situació de partida d'alumnes i alumnes davant la UD plantejada.

De la mateixa manera, en acabar la U. es passés el qüestionari anteriorment citat com a avaluació final del procés realitzat. En aquest sentit, confio plenament en la sinceritat de l'alumne per autoavaluar-se i comprendre que ha après i en quin grau. Així, la 1a i 7a sessió, seran sessions per contrastar i comparar la consecució dels objectius programats a la UD, en les sessions restants, els alumnes, diàriament, són avaluats en base a una llista de control on únicament es recullen dues conductes observables : l'actitud davant la sessió i l'adquisició dels aprenentatges referits al joc del bàsquet.

8. Recursos materials

  • 2 pistes de bàsquet
  • 20 pilotes de bàsquet
  • 10 cons