dimarts, 29 de desembre del 2015

Dóna'm 10!

Dóna'm 10¡ (Descansos Actius Mitjançant Exercici Físic) són materials curriculars que es realitzen en el marc de l'Estratègia de Promoció de la Salut i Prevenció (EPSP) en el Sistema Nacional de Salut i formen part d'una de les accions seleccionades a realitzar en l'entorn educatiu per tal de millorar l'activitat física que realitza aquesta població per així promocionar la seva salut.

Dóna'm 10! (Descansos Actius Mitjançant Exercici físic) consta d'una sèrie d'activitats físiques d'una durada d'entre 5 i 10 minuts, dissenyades per ser desenvolupades a l'aula, durant l'horari lectiu, pel professor tutor o especialista, gairebé sense material específic i de una manera senzilla, divertida i significativa per a l'alumnat.

Les activitats han estat dissenyades per treballar continguts curriculars de totes les àrees de coneixement que s'imparteixen a l'etapa de Primària i continguts corresponents al 2n cicle d'Educació Infantil.

PER QUÈ 'DAME 10 !? La pràctica d'activitat física (AF) en nens i adolescents s'associa indiscutiblement amb múltiples beneficis per a la salut. Aquests beneficis no només ocorren a nivell físic, com la reducció de factors de risc relacionats amb determinades malalties no transmissibles (com l'obesitat), sinó que també ha quedat demostrat que s'associa amb beneficis a nivell psicològic i social

En aquest sentit, la pràctica d'AF a aquestes edats s'associa positivament amb un millor rendiment acadèmic, una millor autoestima i una disminució del risc d'ansietat i depressió. La pròpia LOMCE recull en la disposició quarta la importància que l'activitat física té en el comportament infantil i juvenil per afavorir una vida activa, saludable i autònoma, i la necessitat d'assegurar la seva pràctica dins de la jornada escolar. Per contra, l'evidència recent suggereix que la quantitat de temps que els nens i joves inverteixen en conductes sedentàries (activitats amb una despesa energètica molt baix, com estar assegut o estirat) pot estar associada amb un augment dels factors de risc, independentment d'altres factors com l'activitat física practicada. En aquest sentit, la jornada escolar es conforma com un període de temps en el qual, depenent de les característiques de la mateixa (temps i nombre de esbarjos, jornada continuada o partida, etc.) els escolars poden romandre en conductes sedentàries durant un temps massa prolongat. De manera oposada la disminució de qualsevol tipus de temps en actitud sedentària s'associa amb un menor risc per a la salut dels joves entre 5-17 anys. Encara que a Espanya no hi ha actualment recomanacions específiques per limitar el temps respecte a conductes sedentàries a l'escola, a nivell internacional si es recomana que els nens i adolescents haurien de limitar el temps que romanen asseguts en el context escolar. Reduir el temps en què els nostres alumnes estan asseguts durant la jornada escolar pot, a priori, no anar en consonància amb la necessitat de millorar el rendiment acadèmic proposada per totes les administracions educatives. No obstant això, diferents projectes que han integrat petits temps d'activitat física dins de la rutina de l'aula han aconseguit millorar el rendiment acadèmic de l'alumnat alhora que augmentar l'AF i disminuir el temps de sedentarisme.

Per a més informació:
http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/Estrategia/estrategiaPromocionyPrevencion.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada